Stor optimisme på årets Hamborg messe

21.10.2016

Der er generelt en optimisme i vindbranchen – særligt på eksportområdet i Europa og Storbritannien. Denne optimisme smittede af på WindEnergy Hamborg 2016, hvor der var stor seriøsitet og vilje til at lave forretning blandt deltagerne. Sådan fortæller to af deltagerne fra den danske pavillon om deres oplevelse på messen.

  •  

WindEnergy Hamborg 2016 havde i år over 35.000 besøgende fra 48 lande fordelt over de fire dage. Derudover var der 1.400 udstillere fra 34 lande, og blandt disse stod der knap 100 danske udstillere på den danske pavillon, heriblandt Benny Thomsen, CEO i Spica Technology ApS.

Han oplevede en generel optimisme i branchen, der bidrog til, at potentielle kunder havde en mere seriøs tilgang til udstillerne. Desuden oplevede han et større fokus på ’aftermarket’ og service, hvilket bidrog til en stor interesse for danske retrofit-løsninger, herunder også Spica Technology ApS’ løsninger.

”Vi har været med på Hamborg før, men i år var det anderledes, deltagerne havde mere tyngde og de var mere seriøse, end jeg før har oplevet. Det var helt tydeligt, at dem der var sendt på messe havde fået til opdrag hjemme fra at gøre forretning, mens de var på messen, og derfor havde de langt større handlekraft. Tidligere har vi oplevet, at de var sendt af sted med budskabet om at tage ud at se, hvad der sker, men uden at tage seriøs action – det var meget anderledes i år, hvilket også resulterede i, at vi fik konkrete ordrer med hjem, som vi ikke havde regnet med på forhånd, ” fortæller Benny Thomsen.

Også Jens-Peter Siliam Kristensen, Key Account Manager for Northern Europe i IED Greenpower er enig i, at der var en helt anden seriøsitet over messen med flere seriøse kunder og samarbejdspartnere, og for dem åbnede det døren for to nye projekter.

Messen er et naturligt mødested

Nogle af de projekter og ordrer, som de to virksomheder fik i stand på messen, havde været på tegnebrættet allerede inden de drog til Hamborg, men messen skaber nogle helt særlige rammer, der gør det nemmere at få aftalen helt i hus.

”Messen er et naturligt mødested for at lave forretning, fordi alle ens kunder, potentielle kunder og samarbejdspartnere er til stede. Jeg havde derfor også omkring 15 kundemøder planlagt allerede inden jeg tog af sted. Derudover havde jeg også mulighed for selv at gå rundt og besøge de forskellige stande og netværke med de samarbejdspartnere og potentielle kunder, som kunne være interessante,” fortæller Jens-Peter Siliam Kristensen.

For Spica Technology ApS har messen også betydet, at der er kommet nye ordrer i hus: 

”Jeg havde inden messen snakket med en potentiel kunde, hvor vi aftalte at han kunne kigge forbi i løbet af dagene dernede, og på messen endte kunden med at tage beslutningen med det samme, så vi fik ordren med hjem, ” forklarer Benny Thomsen.

Den danske pavillon er trækplaster for international opmærksomhed

Den danske pavillon og fællesskabet blandt de danske udstillere skaber nogle helt særlige rammer og muligheder, som ikke er mulige at få del i andre steder på messen. Sådan lyder konklusionen fra begge deltagere. Der er nogle kunder man ikke ville få besøg af andre steder, og generelt bidrager det at stå på den danske pavillon til en helt anden synlighed – særligt for nogle af de mindre leverandører, der udstiller på messen.

”Der er en helt anden atmosfære på den danske pavillon, og der er besøgende, som man ikke oplever andre steder. Derudover er der et fantastisk netværk blandt de danske udstillere, som gør, at vi kan bruge hinanden. Jeg henviste flere besøgende til nogle af de andre leverandører, hvis de søgte noget, jeg ikke selv kunne levere, og det samme gjorde de andre udstillere den anden vej rundt. Det samarbejde der er mellem de danske udstillere, ser jeg som noget helt specielt, ” siger Jens-Peter Siliam Kristensen.

Begge er de enige om, at grunden til den danske pavillons styrke kommer fra det danske brand. Den danske vindindustri er fortsat forbundet med at være et skridt foran med løsninger og teknologi, og med at den danske vindindustri besidder en know-how, man ikke kan finde andre steder.